بررسی مقایسه ای تعهدات طرفین معامله در بیع الکترونیکی و سنتی

بررسی مقایسه ای تعهدات طرفین معامله در بیع الکترونیکی و سنتی

بیع الکترونیک
مقاله بیع الکترونیکی
بیع الکترونیکی چیست
پایان نامه بیع الکترونیکی
خیارات در بیع الکترونیکی
بیع الکترونیکی در نظام حقوقی ایران
تجارت الکترونیکی بیع است یا معاطات
پایان نامه بیع الکترونیکی در نظام حقوقی ایران

رفتن به سایت اصلی

هدف از این پایان نامه بررسی مقایسه ای تعهدات طرفین معامله در بیع الکترونیکی و سنتی می باشد.محیط الکترونیکی اینترنت یکی از مدرنترین وسیله انعقاد قراردادها و ایفای تعهدات ناشی از آن بالاخص در عرصه معاملات تجارتی محسوب می شود.

 

 

ماهیت قراردادهای الکترونیکی در رابطه با اعتبار، شکل و همگونی آن با قواعد و مقررات عمومی حقوق مدنی راجع به قراردادها، یکی از مباحث جدیدی است که شناخت و بررسی روابط و آثار حقوقی ناشی از آن بستگی به ساختار شکلی محیط الکترونیکی و مفاهیم فناوری ارتباطات شناخته شده در این عرصه دارد. با توجه به این خصوص، می توان گفت که ساختار شکلی و خصوصیات فنی محیط الکترونیکی، تحول مدرن و وسیعی در ابعاد مختلف حقوق قراردادها ایجاد نموده است که بالقوه مفاهیم سائد در نحوه انعقاد قراردادها را تحت تاثیر قرار خواهد داد(مقامی نیا، 1391).

 

 

این پایان نامه شامل 5 فصل می باشد:

فصل اول:کلیات تحقیق
فصل دوم:مفاهیم و مبانی نظری

فصل سوم:ارکان و شرایط تعهدات و قراردادهای سنتی و الکترونیک

فصل چهارم:قبولی و پرداخت در تعهدات

فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
 

 

 

 

 

 فهرست مطالب
چکیده    1
فصل اول:کلیات تحقیق    3
1-1- مقدمه    4
1-2- بيان مسأله اساسي    5
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقيق    9
1-4- مرور ادبیات و سوابق مربوطه    9
1-5- اهداف کلی    12
1-5-1- اهداف اصلی    12
1-5-2- اهداف فرعی    12
1-6- سوالات    12
1-6-1- سوال اصلی    12
1-6-2- سوالات فرعی    12
1-7- فرضیه ها    12
1-8- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات    13
1-9- روش تحقیق    15
1-10- ساختار پژوهش    15

 

فصل دوم:مفاهیم و مبانی نظری    16
2-1- مقدمه    17
2-2- مفهوم بیع    17
2-3- مفهوم فضای مجازی    18
2-4- مفهوم تجارت سنتي    21
2-5- مفهوم تجارت الكترونيك    22
2-6- تاریخچه تجارت سنتی و الکترونیک    25
2-6-1- سیر تحول قانون گذاری در سازمانهای بین المللی    33
2-6-2- سیر تحول قانون گذاری تجارت الکترونیکی در حقوق ایران    35
2-7- انواع قرارداد الکترونیک    37
2-7-1- تجارت الکترونیک کسب و کار، کسب و کار    38
2-7-2- تجارت الکترونیک کسب وکار با مشتری    39
2-7-3- تجارت الکترونیک مشتری با مشتری    40
2-8- منابع حقوقی قراردادها و تعهدات سنتی و الکترونیک    41
2-8-1- آنسیترال    42
2-8-2- موسسه بین المللی برای وحدت حقوق خصوصی    43
2-8-3- اتحادیه اروپا    44
2-8-4- سازمان توسعه همکاری اقتصادی    45
2-8-5- اتاق بازرگانی بین المللی    45
2-8-6- سازمان های واضع استاندارد    45
2-8-7- قوانین داخلی کشورها    46

 

فصل سوم:ارکان و شرایط تعهدات و قراردادهای سنتی و الکترونیک    48
3-1- مقدمه    49
3-2- اسباب تحقق تعهدات در بیع سنتی و الکترونیک    49
3-2-1- شکل انعقاد    50
3-2-1-1- انعقاد تعهدات و قرارداها  بواسطة صفحه وب سایت    55
3-2-1-2- بواسطة پست الکترونیکی    56
3-2-1-3- بواسطة تبادل داد ه ها    56
3-2-1-4- بواسطة حضور مجازی در اتاق صحبت الکترونیکی    57
3-3- جنبه های تعهد در بیع سنتی و الکترونیکی    57
3-3-1- موضوع    58
3-3-2- فروش کالا    58
3-3-3- ارائه خدمات    58
3-3-4- فروش محصول دیجیتالی    59
3-3-5- تامین اطلاعات    59
3-3-6- متعهدین (متعاقدین)    61
3-3-6-1- نحوه احراز اهلیت طرفین در معاملات الکترونیکی    64
3-3-6-1-1- راه حل فنی    64
3-3-6-1-2- راه حل حقوقی    66
3-3-7- زمان ارسال داده پیام    66
3-3-8- زمان دریافت (وصول) داده پیام    68
3-3-9- مکان ارسال داده پیام    71
3-4- عوامل تحقق بیع سنتی و الکترونیکی    75
3-4-1- اعتبار بیان اراده    75
3-4-1-1- عقود رضایی    75
3-4-1-2- عقود تشریفاتی    77
3-4-1-2-1- منبع تشریفات    77
3-4-1-2-2- اشکال تشریفات    79
3-4-1-2-3- بررسی امکان تأمین تشریفات در قراردادهای الکترونیکی    81
3-5- ایجاب و قبول    83
3-5-1- ایجاب    83
3-5-1-1- تمييز ايجاب    87
3-5-1-2- دوره اعتبار ایجاب    91
3-5-2- قبول    92

 

فصل چهارم:قبولی و پرداخت در تعهدات    96
4-1- نظریه های نفوذ قبولی تعهدات    97
4-1-1- نظریه اعلام قبول    97
4-1-2- نظریه ارسال    97
4-1-3- نظریه وصول    98
4-1-4- نظریه اطلاع    98
4-2- تحويل کالا و خدمات    98
4-3- عمليات پرداخت    100
4-3-1- روش های پرداخت الکترونيکي    101
4-3-1-1- پرداخت مستقيم مانند پول    101
4-3-1-2- پرداخت مستقيم بر مبناي حساب    101
4-3-1-3- کارت هاي اعتباري    102
4-3-1-4- چک الکترونيکي    102
4-3-1-5- پول الکترونيک    103
4-3-2- سيستم هاي پرداخت خرد    103

 

 

فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات    106
5-1- جمع بندی    107
5-2- مشکلات، چالش ها و کمبودها    108
5-3- پیشنهادات    110
منابع    111
منابع فارسی    111
منابع لاتین    115

 
 

  • پاورپوینت آبیاری بارانی

    پاورپوینت آبیاری بارانی پاورپوینت هزینه یک هکتار ابیاری بارانی پاورپوینت آموزش آبیاری بارانی پاورپوینت ابياري باراني پاورپوینت سیستم ابیاری بارانی رفتن به سايت اصلي   دانلود پاورپوینت آبیاری بارانی جهت رشته علوم پایه در قالب 18 اسلاید و با فرمتpptxبصورت کامل و جامع…

  • پاورپوینت محافظه کاری حسابداری و مدل های اندازه گیری آن

    پاورپوینت محافظه کاری حسابداری و مدل های اندازه گیری آن پاورپوینت محافظه کاری حسابداری و مدل های اندازه گیری آن رفتن به سایت اصلی پاورپوینت محافظه کاری حسابداری و مدل های اندازه گیری آن به تعداد 21 اسلاید قابل ویرایش…

  • پاورپوينت آشنایی با وب پنهان

    پاورپوينت آشنایی با وب پنهان پاورپوينت وب پنهان دانلود پاورپوينت وب پنهانپ پاورپوینت درباره وب پنهان رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت آشنایی با وب پنهان جهت رشته طراحی وب در قالب 35 اسلايد و با فرمت pptx به صورت…

  • پاورپوینت آشنایی با انتقال حرارت

    پاورپوینت آشنایی با انتقال حرارت پاورپوینت انتقال حرارت pdf پاورپوینت تفاوت ترمودینامیک و انتقال حرارت پاورپوینت نقش اصلی انتقال حرارت در مایعات پاورپوینت انتقال حرارت در ساختمان رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با انتقال حرارت جهت رشته شیمی در…

  • پرسشنامه عوامل موثر بر حفظ مشتریان (رضایت،تعهد و اعتماد مشتریان)

    پرسشنامه عوامل موثر بر حفظ مشتریان (رضایت،تعهد و اعتماد مشتریان) پرسشنامه حفظ مشتریان پرسشنامه عوامل موثر بر حفظ مشتریان دانلود پرسشنامه عوامل موثر بر حفظ مشتریان پرسشنامه استاندارد عوامل موثر بر حفظ مشتریان پرسشنامه رضایت مشتریان پرسشنامه تعهد مشتریان پرسشنامه…

  • پاورپوینت حسابداری مخارج

    پاورپوینت حسابداری مخارج دانلود پاورپوینت حسابداری مخارج پاورپوینت حسابداری مخارج پاورپوینت حسابداری مخارج تامین مالی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت حسابداری مخارج جهت رشته حسابداری در قالب  14 اسلاید و با فرمت pptxقابل اصلاح و ویرایش      …

  • پاورپوینت برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

    پاورپوینت برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران جهت رشته علوم سیاسی و اقتصادی در قالب 32 اسلاید و…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رسانه ها 67 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رسانه ها 67 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رسانه ها مبانی نظری رسانه ها پیشینه تحقیق رسانه ها پیشینه داخلی رسانه ها پیشینه خارجی رسانه ها پیشینه پژوهش رسانه ها پیشینه نظری…

  • بررسی اثر حضور شركتهای تولیدی در نمایشگاههای بین المللی بازرگانی خراسان بر موفقیت تجاری آنها

    بررسی اثر حضور شركتهای تولیدی در نمایشگاههای بین المللی بازرگانی خراسان بر موفقیت تجاری آنها نماد ترفیع پیشبرد فروش موفقیت تجاری شركت های تولیدی نمایشگاه بین المللی بازرگانی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب اجتماعی 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب اجتماعی 2 مبانی نظری اضطراب اجتماعی ادبیات نظری اضطراب اجتماعی چارچوب نظری اضطراب اجتماعی فصل دوم پایان نامه اضطراب اجتماعی دانلود مبانی نظری اضطراب اجتماعی پیشینه اضطراب اجتماعی پیشینه تحقیق اضطراب اجتماعی پیشینه داخلی…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 19 (ترکیبهای تجاری)

    پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 19 (ترکیبهای تجاری) پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 19 با موضوع ترکیبهای تجاری پاورپوینت بررسی استاندارد حسابداری شماره 19 با موضوع ترکیبهای تجاری استاندارد حسابداری شماره 19 پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره نوزده پاورپوینت استاندارد ترکیبهای تجاری تحقیق…

  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکتها با روش کارت امتیازی متوازن

    مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکتها با روش کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc) ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی ارزیابی عملکرد…

  • ارائه مدلی مناسب جهت مدیریت کیفیت خدمات در سازمان

    ارائه مدلی مناسب جهت مدیریت کیفیت خدمات در سازمان مدیریت کیفیت فراگـیر مدیریت ارتبـاط با شـهروندان کیفیت خدمات الکترونیک مدیریت کیفیت در سازمانهای دولتی مدیریت کیفیت در سازمانها مدل مناسب کیفیت خدمات ابعاد و مولفه های کیفیت خدمات راهور مدیریت…

  • مبانی نظری سرمایه اجتماعی

    مبانی نظری سرمایه اجتماعی کلمات کلیدی : دانلود مبانی نظری سرمایه اجتماعی مبانی مفهومی و نظری سرمایه اجتماعی تاریخچه سرمایه اجتماعی پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی مبانی نظری و پیشینه سرمایه اجتماعی پیشینه تحقیق در مورد سرمایه اجتماعی رفتن به سایت…

  • پاورپوینت آنتالپی و تبخیر و کاربرد آنها در صنعت قند

    پاورپوینت آنتالپی و تبخیر و کاربرد آنها در صنعت قند پاورپوینت آنتالپی پاورپوینت صنعت قند پاورپوینت آنتالپی در صنعت قند دانلود پاورپوینت آنتالپی در صنعت قند پاورپوینت درمورد آنتالپی در صنعت قند رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آنتالپی و…

  • پرسشنامه استاندارد رغبت سنج شغلی جان هالند با روایی و پایایی

    پرسشنامه استاندارد رغبت سنج شغلی جان هالند با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه رغبت شغلی پرسشنامه رغبت شغلی هالند پرسشنامه رغبت سنج شغلی هالند پرسشنامه رغبت سنجی شغلی پرسشنامه رغبت سنج تحصیلی شغلی هالند پرسشنامه رغبت سنج شغلی…

  • بررسی پدیده جهانی شدن در عرصه‌ آموزش و پرورش در عصر اطلاعات

    بررسی پدیده جهانی شدن در عرصه‌ آموزش و پرورش در عصر اطلاعات جهانی شدن عصر اطلاعات آموزش و پرورش جهانی شدن آموزش و پرورش دانلود مقاله کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی بررسی پدیده جهانی شدن در عرصه‌ آموزش و پرورش در…

  • پاورپوینت كتاب اقتصاد مدیریت دكتر روزبهان - انتشارات پیام نور

    پاورپوینت كتاب اقتصاد مدیریت دكتر روزبهان - انتشارات پیام نور پاورپوینت كتاب كتاب اقتصاد مدیریت دكتر روزبهان انتشارات پیام نور رفتن به سایت اصلی پاورپوینت كتاب اقتصاد مدیریت دكتر روزبهان - انتشارات پیام نور 165 اسلاید پاورپوینت که تبدیل به  pdf…

  • شادکامی در روانشناسی و رابطه آن با متغیرهای دیگر

    شادکامی در روانشناسی و رابطه آن با متغیرهای دیگر شادکامی در روانشناسی روانشناسی بالینی شادکامی تعیین کننده های شادی و شادکامی رابطه شادکامی با متغیرهای دیگر تحقیق کامل در مورد شادکامی رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی…

  • بررسی دیدگاه های پذیرش خرید اینترنتی و عوامل موثر بر رفتار خرید اینترنتی

    بررسی دیدگاه های پذیرش خرید اینترنتی و عوامل موثر بر رفتار خرید اینترنتی کلمات کلیدی : پایان نامه خرید آنلاین پایان نامه رفتار مصرف کننده آنلاین عوامل موثر بر رفتار خرید اینترنتی دیدگاه های فرآیند پذیرش خرید اینترنتی رفتن به…

  • پاورپوینت تعریف آرایه لف و نشر به همراه نمونه های مختلف

    پاورپوینت تعریف آرایه لف و نشر به همراه نمونه های مختلف پاورپوینت لف و نشر دانلود پاورپوینت لف و نشر پاورپوینت درباره لف و نشر رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تعریف آرایه لف و نشر به همراه نمونه های…

  • بهره برداری مس از کانسنگ اکسیدی مس سونگون به روش هیدرومتالورژی

    بهره برداری مس از کانسنگ اکسیدی مس سونگون به روش هیدرومتالورژی مس سونگون بهره برداری مس کانسنگ اکسیدی روش هیدرومتالورژی استحصال مس کانه های اکسیدی کانسار پرفیری مس سونگون بهره برداری مس از کانسنگ اکسیدی به روش هیدرومتالورژی رفتن به…

  • حل المسائل ویرایش سوم کتاب فیبر نوری کایزر

    حل المسائل ویرایش سوم کتاب فیبر نوری کایزر حل المسائل ویرایش سوم کتاب فیبر نوری کایزر رفتن به سایت اصلی حل المسائل ویرایش سوم کتاب فیبر نوری کایزر Optical Fiber Communications by Gerd Keiser - 3rd Edition به تعداد 116…

  • پاورپوینت نظریه ای جدید در مدیریت تعارض

    پاورپوینت نظریه ای جدید در مدیریت تعارض رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت نظریه ای جدید در مدیریت تعارض جهت رشته گوناگون در قالب 21 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش    …

  • آشنایی کامل با محیط زیست و نحوه حفاظت از آن

    آشنایی کامل با محیط زیست و نحوه حفاظت از آن محیط زیست تاریخچه حقوق محیط زیست نحوه حفاظت از محیط زیست منابع تولید کننده آلودگی محیط زیست دانلود پایان نامه رشته محیط زیست دانلود پایان نامه محیط زیست آشنایی کامل…

  • پرسشنامه محیط کلاس و مدرسه جانسون و استیونس با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه محیط کلاس و مدرسه جانسون و استیونس با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه محیط مدرسه پرسشنامه محیط کلاس و مدرسه دانلود پرسشنامه محیط کلاس و مدرسه پرسشنامه محیط کلاس جانسون و استیونس پرسشنامه محیط مدرسه…

  • مشخصه های کالبدی شهر ری

    مشخصه های کالبدی شهر ری ویژگیهای كالبدی شهر ری بررسی تحقق طرحهای شهری در شهر ری بافت و عناصر كالبدی شهر ری كلیات كاربری ارضی در شهر ری تقسیمات شهرداری شهر ری محدودیتها و موانع توسعه شهر ری طرح های…

  • دانلود پاورپوینت حافظه مجازی

    دانلود پاورپوینت حافظه مجازی پاورپوینت حافظه مجازی پاورپوینت حافظه مجازی چیست پاورپوینت حافظه مجازی در سیستم عامل پاورپوینت حافظه مجازی کامپیوتر رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت حافظه مجازی جهت رشته IT در قالب 18 اسلاید و با فرمت pptx…

  • پاورپوینت خلاصه کتاب تئوری حسابداری شرودر

    پاورپوینت خلاصه کتاب تئوری حسابداری شرودر پاورپوینت دانلود رایگان کتاب تئوری حسابداری شرودر پاورپوینت پاورپوینت حسابداری پاورپوینت دانلود پاورپوینت آموزش حسابداری پاورپوینت تعریف خلاصه حسابداری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب تئوری حسابداری شرودر جهت رشته حسابداری در قالب…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه اعتماد به نفس

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه اعتماد به نفس کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اعتماد به نفس مبانی نظری اعتماد به نفس پیشینه تحقیق اعتماد به نفس پیشینه داخلی اعتماد به نفس پیشینه خارجی اعتماد به نفس…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سبک رهبری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سبک رهبری مبانی نظری سبک رهبری پیشینه تحقیق سبک رهبری مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری پیشینه پژوهش سبک رهبری ادبیات نظری تحقیق سبک رهبری دانلود مبانی نظری سبک رهبری دانلود پیشینه تحقیق سبک…

  • مناسبات سیاسی و اقتصادی اسرائیل و آذربایجان

    مناسبات سیاسی و اقتصادی اسرائیل و آذربایجان کلمات کلیدی : پایان نامه اسرائیل روابط اسرائیل و آذربایجان ابزارهای اسرائیل در آذربایجان روابط اقتصادی اسرائیل و آذربایجان اصول و مبانی سیاست خارجی اسرائیل علل برقراری روابط میان اسراییل و آذربایجان اقدامات…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت زناشویی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت زناشویی مبانی نظری رضایت زناشویی پیشینه رضایت زناشویی پیشینه تحقیق رضایت زناشویی پیشینه نظری رضایت زناشویی پیشینه پژوهش رضایت زناشویی پیشینه خارجی رضایت زناشویی پیشینه داخلی رضایت زناشویی فصل دوم پایان نامه رضایت زناشویی…

  • پاورپوینت شركت و استراتژي بازاريابي، همكاري براي ايجاد رابطه با مشتري (فصل دوم كتاب اصول بازاریابی كاتلر و آرمسترانگ ترجمه فروزنده)

    پاورپوینت شركت و استراتژي بازاريابي، همكاري براي ايجاد رابطه با مشتري (فصل دوم كتاب اصول بازاریابی كاتلر و آرمسترانگ ترجمه فروزنده) رفتن به سايت اصلي عنوان: پاورپوینت شركت و استراتژي بازاريابي،همكاري براي ايجاد رابطه با مشتري (فصل دوم كتاب اصول…

  • بررسی رفتار لرزه ای قابهای خمشی فولادی توام با مهاربندی واگرا و ارزیابی آیین نامه ها در مورد این سیستمها

    بررسی رفتار لرزه ای قابهای خمشی فولادی توام با مهاربندی واگرا و ارزیابی آیین نامه ها در مورد این سیستمها مهاربندی واگرا ارزیابی لرزه ی سازه ها سیستمهای مهاربندی واگرا مهاربندی واگرا توأم با قاب خمشی اصول بهینه سازی سازه…