مبانی نظری و پیشینه تحقیق اندازه گیری رضایت مشتری 63 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اندازه گیری رضایت مشتری 63 صفحه

کلمات کلیدی :

پیشینه رضایت مشتری
مبانی نظری رضایت مشتری
پیشینه تحقیق رضایت مشتری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت مشتری
فصل دوم پایان نامه اندازه گیری رضایت مشتری
مبانی نظری اندازه گیری رضایت مشتری
پیشینه تحقیق اندازه گیری رضایت مشتری
پیشینه پژوهش اندازه گیری رضایت مشتری
چارچوب نظری اندازه گیری رضایت مشتری
پیشینه داخلی و خارجی اندازه گیری رضایت مشتری

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق اندازه گیری رضایت مشتری می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری اندازه گیری رضایت مشتری تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق اندازه گیری رضایت مشتری در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق اندازه گیری رضایت مشتری بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید

 

 

 

مقدمه مبانی نظری اندازه گیری رضایت مشتری :

– تعريف رضايت مشتري
    امروزه جلب كامل رضايت مشتري هدف اصلي بسياري از سازمان ها شده است. موتورولا و زيراكس از اولين شركت هايي بودند كه هدف “رضايت 100درصد مشتري” را براي خود انتخاب كردند . تمركز بر مشتري براي اين شركت ها و بسياري از شركت هايي كه اين هدف را دنبال مي كنند ، به عنوان نتيجة حركتي به سمت كيفيت گرايي بوده ، ولي براي برخي ديگر از كارشناسان  بخشي از هدف گذاري هاي مديريت ارشد سازمان بوده است[32].

 

 

رضايت مشتري به دو صورت تعريف شده است[32] :

به عنوان خروجي و يا به عنوان فرآيند.

 

 دسته اول رضايت مشتري را به عنوان نتيجة نهايي حاصل از مصرف يك كالا يا خدمت تعريف مي كنند :
    خروجي فرآيند خريد و مصرف كه در نتيجة مقايسة خدات و هزينه هاي خريد با آنچه توسط مشتري پيش بيني شده بود ، حاصل مي شود. 
    دسته دوم تعاريفي هستند كه بيشتر بر جنبه هاي ادراكي و روانشناختي تاثيرگذار بر رضايت مشتري تاكيد دارند: 
    ارزيابي اينكه آيا كالا يا خدمت دريافت شده همانگونه كه انتظار مي رفته بوده است. يا ارزيابي اينكه آيا آلترناتيو انتخاب شده با معيارهاي از پيش تعيين شده سازگار بوده است.

 

    يكي از تعاريف جامعي كه در اين زمينه وجود دارد مربوط به استاندارد

 

 

2000 :ISO 9000  است كه رضايت مشتري را برداشت وي از ميزان برآورده شدن الزاماتش تعريف كرده است. همچنين ذكر كرده است كه شكايت مشتري مي تواند نشان دهنده عدم رضايت وي باشد ولي عدم شكايت نشان دهنده رضايت بالاي مشتري نيست .[20]

 

    استاندارد 2000 : ISO 9001 نيز ضرورت توجه به مشتري را تصريح كرده است و به عنوان يكي از اندازه گيري هاي عملكرد سيستم مديريت كيفيت ، سازمان بايد اطلاعات مربوط به برداشت مشتري از ميزان برآورده سازي الزامات مشتري توسط سازمان را مورد پايش قرار دهد. روش هاي دريافت و استفاده از اين اطلاعات بايد معين شوند.

 

 

اندازه گيري رضايت مشتري
يكي از صاحبنظران در مورد مشتري مي گويد[21]:
((مشتري هميشه رئيس بوده، هست و خواهد بود . مشتري تنها رئيسي است كه بايد او را راضي كنيد. او صاحب و مالك همه دارايي هاي شماست. او كسي است كه براي شما خانه، اتومبيل و لباس مي خرد. او هزينه گردش و تفريح شما را فراهم مي سازد، فرزندانتان را به مدرسه مي فرستد. هزينه ويزيت پزشك و تهيه داروي شما را تقبل مي شود او پرداخت كننده چك هاي وصولي شماست . او كسي است كه به شما ارتقا و ترفيع ميدهد. مشتري كسي است كه اگر او را از خود برنجانيد حقوق و مزايايتان را قطع مي كند)).اگر شما سيستمي داشته باشيد كه رضايت مشتريان را بصورت مستمر اندازه گيري كند مانند اين است كه همواره فشارخون، ضربان قلب و علائم حياتي را در برابر ديدگان خود داريد. مشتريان راضي به احتمال زياد براي تكرار خريد مراجعه مي نمايند ولي مشتريان خشنود(شيفته) بي ترديد خريد خود را تكرار خواهند كرد و به مشتريان ماندگار(وفادار) تبديل خواهند شد. تفاوت مشتريان راضي و شيفته در اين است كه مشتريان راضي به راحتي ممكن است توسط رقبا ربوده شوند . اگر رقبا به يك مشتري راضي خدمات يا محصولي مشابه با كمي برتر ارائه دهند احتمال گرايش مشتري به خريد از رقبا بسيار زياد خواهند بود . اما مشتريان شيفته به ندرت به تبليغات يا دعوت ديگر سازمانها توجه مي نمايند [21].

 

اندازه گيري مرتب و پيوسته خشنودي مشتريان يك ضرورت انكار ناپذير جهت وفادار سازي مشتريان است . بر اساس تحقيقات TARP نزديك به 25% از مشتريان از خريد خود ناخشنود مي شوند و 95% نسبت به شكايت از سازمان مربوط اقدام نمي كنند . طبق تحقيقات انجام شده مشترياني كه شكايت نمي كنند دليل رفتار خود را نبود سيستم شفاف و راحت جهت ارتباط و انتقال شكايت اعلام داشته اند[23].به همين دليل براي سازمان مشتري مدار لازم است كه در مورد ارتباط با مشتري در تمام زمانها (پيش از خريد، در هنگام خريد و پس از خريد) اقدامي انجام دهد.

 

 

عواملي كه در هر مرحله تاثير گذار هستند عبارتند از[23]:

در هنگام خريد:
شهرت سازمان، نام تجاري، تجربيات پيشين، نظرات ديگران، تبليغات، فرهنگ سازي مصرف، كيفيت، ويژگي و عملكرد محصول، توضيحات فروشندگان،    ضمانتها و گارانتي ها،    قيمت،    برنامه ها و سياستهاي پشتيباني از مشتري،

 

 

 

پس از خريد:
    سهولت نصب و استفاده،    پاسخ به شكايات ،اقدام به موقع براي تعميرات، در دسترس بودن عرضه كننده و خدمات او،    قطعات يدكي،     مقايسه عملكرد محصول با محصولات رقبا
    با توجه به اينكه مشتري در كدام مرحله از خريد قرار دارد صداي مشتري ها (VOC) مختلف دريافت خواهد شد. در جمع آوري VOC بايد از همه مراحل اطلاعات را جمع آوري كرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم. مبانی نظری تحقیق
2-1- مشتری
2-1-1- مقدمه
      2-1-2- تعریف مشتری
      2-1-3- انواع مشتری
      2-1-4- ارزش مشتری
2-2- رضایت مشتری
2-2-1- مفهوم رضایت مشتری
2-2-2- تعریف رضایت مشتری
2-2-3- دلایل افزایش اهمیت جلب رضایت مشتری
2-2-4- اندازه گیری رضایت مشتری
2-2-5- برنامه اندازه گیری رضایت مشتری
2-2-6- فرآیند اندازه گیری رضایت مشتری
2-2-7- چرا می خواهیم رضایت مشتری را اندازه گیری کنیم؟
2-2-8- چه کسی از اطلاعات بدست آمده استفاده خواهد کرد؟
2-2-9- داده ها باید به چه صورت باشند؟
2-2-10- اهداف متداول اندازه گیری رضایت مشتری
مدیریت ارتباط با مشتری
مروري بر تحقيقات گذشته    30
شکل 3-1- اجراي موفق مديريت ارتباط با مشتري (بولينگ و همكاران ، 2006) [29]    37
   شکل 3-2-  عناصر کليدي مديريت ارتباط با مشتري (ليندگرين و همكاران ، 2006)[36]    38
8 عنصر سازنده CRM از نظر گارتنر    42
•    تمركز بر مشتريان اصلي و كليدي    43
•    سازماندهي فرايندهاي كسب و كار    44
•    مديريت دانش    44
•    برخورداري از فناوريهاي مدرن و به روز    45
شکل 1 مدل ارزيابي موفقيت استراتژي مديريت ارتباط با مشتري در صنعت نساجي[9]    49
فهرست منابع و مآخذ:    56

منابع

 

 

 

  • پاورپوینت سیستم های دودویی (باینری)

    پاورپوینت سیستم های دودویی (باینری) دانلود پاورپوینت سیستم های دودویی دانلود پاورپوینت سیستم های باینری پاورپوینت در مورد سیستم های دودویی پاورپوینت در مورد سیستم های باینری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت سیستم های دودویی جهت رشته کامپیوتر در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق خستگی شغلی 63 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق خستگی شغلی 63 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه خستگی شغلی مبانی نظری خستگی شغلی پیشینه تحقیق خستگی شغلی پیشینه داخلی خستگی شغلی پیشینه خارجی خستگی شغلی پیشینه پژوهش خستگی شغلی پیشینه نظری…

  • پاورپوینت درس سیستم های معین تصمیم گیری و خبره فصل پنجم با عنوان آشنایی با روش های استنتاج

    پاورپوینت درس سیستم های معین تصمیم گیری و خبره فصل پنجم با عنوان آشنایی با روش های استنتاج رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت درس سیستم های معین تصمیم گیری و خبره فصل پنجم با عنوان آشنایی با روش های…

  • آشنایی کامل با محیط زیست و نحوه حفاظت از آن

    آشنایی کامل با محیط زیست و نحوه حفاظت از آن محیط زیست تاریخچه حقوق محیط زیست نحوه حفاظت از محیط زیست منابع تولید کننده آلودگی محیط زیست دانلود پایان نامه رشته محیط زیست دانلود پایان نامه محیط زیست آشنایی کامل…

  • نکات مهم در مصاحبه های استخدامی

    نکات مهم در مصاحبه های استخدامی مصاحبه استخدامی سوالات گزینش آزمون رفتن به سایت اصلی بسیاری از شرکت کنندگان در مصاحبه ها و استخدامی ها از اطلاعات  کافی برخوردارند اما بدلیل عدم آشنایی با نحوه مصاحبه و آزمونها و سوالات…

  • دانلود تحقیق نظریه های اقتصادی و الگوهای ناظر بر برابری و رفع فقر با فرمت ورد

    دانلود تحقیق نظریه های اقتصادی و الگوهای ناظر بر برابری و رفع فقر با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی نظریه های اقتصادی و الگوهای ناظر بر برابری و رفع فقر با فرمت docx در…

  • دانلود پاورپوینت انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت

    دانلود پاورپوینت انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت پاورپوینت انواع تصمیم گیری در مدیریت پاورپوینت آشنایی با تصمیم گیری در مدیریت پاورپوینت ارتباط تصمیم گیری با مدیریت پاورپوینت تاثیر تصمیم گیری در مدیریت رفتن به سايت اصلي…

  • پاورپوینت معیارهای معماری سبز و اصول معماری سبز در شهر

    پاورپوینت معیارهای معماری سبز و اصول معماری سبز در شهر رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری سبز جهت رشته معماری در قالب 40 اسلايد و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابليت ويرايش…

  • پرسشنامه عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده

    پرسشنامه عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده پرسشنامه رفتار مصرف کننده پرسشنامه رفتار خریدار پرسشنامه عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده پرسشنامه عوامل موثر بر رفتار خریدار پرسشنامه قصد خرید مشتریان پرسشنامه قصد خرید مصرف کننده رفتن به سایت اصلی…

  • مفهوم و ماهیت فقر در اسلام و بررسی انواع آن

    مفهوم و ماهیت فقر در اسلام و بررسی انواع آن کلمات کلیدی : جایگاه فقر در اسلام تعریف فقر در اسلام تحقیق درباره فقر تحقیق درمورد فقر فقر از ديدگاه احاديث فقر از ديدگاه سرمايه داری مقاله کامل در مورد…

  • پاورپوینت کاربردهای بیوتکنولوژی در زمینه علوم دامی

    پاورپوینت کاربردهای بیوتکنولوژی در زمینه علوم دامی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت کاربردهای بیوتکنولوژی در زمینه علوم دامی جهت رشته دامپزشکی در قالب 25 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش    …

  • پاورپوینت دستور زبان فارسی

    پاورپوینت دستور زبان فارسی پاورپوینت دستور زبان فارسی فعل اسم صفت قید ساختمان جمله بند گروه فعلی گروه اسمی گروه قیدی گرامر CFG رفتن به سایت اصلی مشخصات فایل: عنوان: پاورپوینت دستور زبان فارسی تعداد اسلاید: 105 اسلاید فرمت: پاورپوینت…

  • پاورپوینت کتاب و درس مدیریت و تئوری سازمان

    پاورپوینت کتاب و درس مدیریت و تئوری سازمان پاورپوینت اصول مدیریت و تئوری سازمان پاورپوینت اصول مدیریت و تئوری سازمان مهندسی صنایع پاورپوینت اصول مدیریت و تئوری سازمان جلیلیان پاورپوینت کتاب اصول مدیریت و تئوری سازمان پاورپوینت جزوه اصول مدیریت…

  • پاورپوینت آشنایی با قراردادهای مشاوران

    پاورپوینت آشنایی با قراردادهای مشاوران پاورپوینت قراردادها پاورپوینت انواع قراردادها پاورپوینت انواع قرارداد دانلود پاورپوینت قراردادها رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با قراردادهای مشاوران جهت رشته گوناگون در قالب 21 اسلايد و با فرمت ppt به صورت کامل…

  • دانلود تحقیق بیمه و تعریف فنی آن با فرمت ورد

    دانلود تحقیق بیمه و تعریف فنی آن با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی بیمه و تعریف فنی آن با فرمت docx در قالب 18 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش…

  • پاورپوینت فرهنگ سازمانی؛ بستر تحول

    پاورپوینت فرهنگ سازمانی؛ بستر تحول رفتن به سايت اصلي عنوان: پاورپوینت فرهنگ سازمانی؛ بستر تحول دسته: مدیریت فرمت: پاورپوینت تعداد اسلاید: 28 اسلاید این فایل در زمینه "فرهنگ سازمانی؛ بستر تحول "می باشد که می تواند به عنوان سمینار (ارئه…

  • پرسشنامه ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی با مدل یکپارچه سازی اراضی

    پرسشنامه ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی با مدل یکپارچه سازی اراضی کلمات کلیدی : پرسشنامه اسکان غیر رسمی پرسشنامه سکونتگاه های غیررسمی دانلود پرسشنامه اسکان غیر رسمی دانلود پرسشنامه سکونتگاه های غیررسمی پرسشنامه ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی پرسشنامه ساماندهی سکونتگاه های…

  • پاورپوینت انواع برجهای خنک کننده

    پاورپوینت انواع برجهای خنک کننده پاورپوینت طرز کار برج خنک کننده پاورپوینت اساس کار برج های خنک کننده پاورپوینت اصول کار برج خنک کننده پاورپوینت برج خنک کننده چیست رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت انواع برجهای خنک کننده جهت رشته مهندسی…

  • بررسی روند تولید رب گوجه فرنگی و هدف فرآیند بلانچینگ در آن

    بررسی روند تولید رب گوجه فرنگی و هدف فرآیند بلانچینگ در آن پایان نامه مراحل ساخت رب گوجه فرنگی پایان نامه فرآیند تولید رب گوجه فرنگی پایان نامه فناوری تولید گوجه فرنگی پایان نامه بسته بندی رب گوجه فرنگی پایان…

  • دانلود تحقیق در مورد آموزش زندگی خانوادگی docx

    دانلود تحقیق در مورد آموزش زندگی خانوادگی docx رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی آموزش زندگی خانوادگی با فرمت docx در قالب 25 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد    …

  • ارزیابی عملکرد مالی بانک‌‌ با تکنیک تحلیل پوششی داده ها

    ارزیابی عملکرد مالی بانک‌‌ با تکنیک تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک ارزیابی عملکرد…

  • پاورپوینت ویژگی کودکان اوتیسمی و راههای تشخیص و درمان

    پاورپوینت ویژگی کودکان اوتیسمی و راههای تشخیص و درمان رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با اوتیسم جهت رشته روانپزشکی در قالب 19 اسلاید و با فرمت ppt به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش    …

  • پاورپوینت آشنایی با ساختار ژئودیتابیس

    پاورپوینت آشنایی با ساختار ژئودیتابیس پاورپوینت آشنایی با ساختار ژئودیتابیس آشنایی با ساختار ژئودیتابیس تحقیق آشنایی با ساختار ژئودیتابیس مقاله آشنایی با ساختار ژئودیتابیس بررسی آشنایی با ساختار ژئودیتابیس ساختار ژئودیتابیس تحلیل ساختار ژئودیتابیس رفتن به سایت اصلی مشخصات فایل:…

  • دانلود تحقیق در مورد دلبستگی در بزرگسالان docx

    دانلود تحقیق در مورد دلبستگی در بزرگسالان docx رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی دلبستگی در بزرگسالان با فرمت docx در قالب 38 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد    …

  • دانلود تحقیق افسردگی و عوامل موثر بر آن با فرمت ورد

    دانلود تحقیق افسردگی و عوامل موثر بر آن با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی افسردگی و عوامل موثر بر آن با فرمت docx در قالب 13 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با…

  • پاورپوینت درس 10 مطالعات اجتماعی هشتم ابتدایی از رحلت پیامبر تا قیام کربلا

    پاورپوینت درس 10 مطالعات اجتماعی هشتم ابتدایی از رحلت پیامبر تا قیام کربلا رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت درس 10 مطالعات اجتماعی هشتم ابتدایی از رحلت پیامبر تا قیام کربلا در قالب 83 اسلاید و با فرمت pptx بصورت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق صندوق های مشترک سرمایه گذاری

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق صندوق های مشترک سرمایه گذاری مبانی نظری صندوق های مشترک سرمایه گذاری دانلود مبانی نظری صندوق های مشترک سرمایه گذاری پیشینه تحقیق صندوق های مشترک سرمایه گذاری ادبیات نظری صندوق های مشترک سرمایه گذاری فصل…

  • پرسشنامه ارزیابی تمایلات مصرف کنندگان ایرانی در فرایند تصمیم گیری خرید کالاهای خارجی

    پرسشنامه ارزیابی تمایلات مصرف کنندگان ایرانی در فرایند تصمیم گیری خرید کالاهای خارجی پرسشنامه تمایلات مصرف کنندگان پرسشنامه تمایل مصرف کننده پرسشنامه تمایلات مصرف کنندگان ایرانی پرسشنامه خرید کالاهای خارجی پرسشنامه فرایند تصمیم گیری خرید کالاهای خارجی رفتن به سایت…

  • دانلود پاورپوینت معماری مرمت و تحلیل فرهنگسرای بهشت مشهد

    دانلود پاورپوینت معماری مرمت و تحلیل فرهنگسرای بهشت مشهد پاورپوینت مرمت فرهنگسرای مشهد پاورپوینت معماری فرهنگسرای بهشت مشهد پاورپوینت تحلیل فرهنگسرای بهشت مشهد رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت معماری مرمت و تحلیل فرهنگسرای بهشت مشهد جهت رشته معماری در…

  • انواع و علائم اضطراب در کودکان و بررسی نظریه های آن

    انواع و علائم اضطراب در کودکان و بررسی نظریه های آن کلمات کلیدی : تحقیق اضطراب کودکان انواع اضطراب در کودکان علائم اضطراب در کودکان نظریه های اضطراب در کودکان مدل های نظری اضطراب در کودکان رفتن به سایت اصلی…

  • توسعه مشاركت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های تولید برق

    توسعه مشاركت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های تولید برق پروژه IPP نحوه محاسبه PA سرمایه گذاری صنعت برق پروژه های تولید برق تولیدكنندگان مستقل برق توسعه مشاركت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های تولید برق رفتن به سایت اصلی توسعه مشاركت…

  • بررسی ارزیابی عملکرد زنجیره تامین و توانمندسازهای آن

    بررسی ارزیابی عملکرد زنجیره تامین و توانمندسازهای آن توانمندسازهای زنجیره تأمین مدل های ارزیابی عملکرد توانمندسازهای زنجیره تأمین مدل های ارزیابی عملکرد  ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین ارزیابی عملکرد زنجیره تامین پایان نامه ارزیابی عملکرد زنجیره تامین ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره…

  • بررسی رویکردها و نظریه های بلوغ حرفه ای و شغلی کارکنان

    بررسی رویکردها و نظریه های بلوغ حرفه ای و شغلی کارکنان جنبه های بلوغ حرفه‌ای ساختار بلوغ حرفه‌ای رویکرد تکاملی سوپر در مورد بلوع حرفه ای نظریه تصمیم‌گیری تیدمن در مورد بلوع حرفه ای تئوری جامع کریتیز در مورد بلوع…

  • پاورپوینت بررسی سطح تجزیه و تحلیل سازمانی

    پاورپوینت بررسی سطح تجزیه و تحلیل سازمانی کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی سطح تجزیه و تحلیل سازمانی ویژگی های دیدگاه سازمانی فعالیت های سازمان از نظر فایول اصول مدیریت فایول توانایی های مدیر رابطه تواناییها و سطوح مدیریت در سازمان…

  • دانلود پاورپوینت لیشمانیازیس

    دانلود پاورپوینت لیشمانیازیس رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت لیشمانیوزیس جهت رشته پزشکی در 98 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       لیشمانیاز (leishmaniasis) یا لیشمانیوز (leishmaniosis) یک بیماری است که…